אחת השחקניות המפתיעות בתחום הרכבים החשמליים היא סין. בעוד שהשחקניות המרכזיות מהמזרח הרחוק בתחום המכוניות מונעות בנזין הן יצרניות רכב יפניות או קוריאניות, הצליחו מספר יצרניות סיניות לחדור אל השוק הישראלי באמצעות שיווק רכבים חשמליים אשר מפגישים בין איכות למחיר נמוך בהשוואה ליצרניות אחרות. עם זאת, ייתכן בהחלט שצפויה התייקרות בקרב רכבים אלו בעתיד הנראה לעין.
רכבים חשמליים מסין – נעים להכיר
לצד השם החם של עולם הרכבים החשמליים, הלא הוא רכב הטסלה, ולצידו רכבים חשמליים המבוססים על 100% אנרגיה חשמלית אשר מיוצרים על ידי יצרניות רכב אירופאיות מובילות כגון וולוו ומרצדס, מכיל עולם הרכבים החשמליים מספר יצרניות דומיננטיות מסין.
בין היצרניות הסיניות המובילות בתחום זה, ראוי למנות את החברות ג'ילי, XPENG, LI AUTO ו- VM MOTOR. ייבוא רכבים אלו לישראל, מאפשר למי שאינו יכול להרשות לעצמו רכישת טסלה או מרצדס חשמלית, ליהנות מהיתרונות העצומים של רכב חשמלי וזאת על ידי רכישת מי מהדגמים הסיניים שצוינו לעיל, שמחירם נמוך ביחס למותגים שאינם סיניים.
התייקרות הרכבים הסינים
מבחינת הנתונים אודות רכבים אלו, כפי שהם משתקפים בפרסומים הנפוצים בסין, עולה כי מחירי הרכבים של חלק גדול מתוך היצרניות המובילות הולכים ומתייקרים. שיעור ההתייקרות עומד על כ- 10% ובחלק מהמקרים נרשמה אף התייקרות גבוהה יותר. הסיבה להתייקרות, כך נטען, היא עליה בעלות חומרי הגלם המיובאים מאוקראינה.
עלויות רכבים חשמליים סיניים בישראל
הפופולריות שלה זוכים הרכבים החשמליים מסין, נובעת מתג המחיר הנמוך משמעותית מזה של רכבים חשמליים אחרים. צרכן ישראלי אשר חפץ ברכישת רכב חשמלי מיצרנית כמו טסלה, קיה, יונדאי, וולוו או מרצדס, נדרש לשלם סכומים גבוהים מאוד, ובמרבית המקרים כאלו שאינם פוחתים מסך של 190,000 שקל.
לעומתם, ישנם מספר רב של דגמים סיניים המוצעים למכירה בסכום אשר נמוך מ- 150,000 שקל, אשר הופכים אותם למבוקשים היות שלא קיים כיום שוק מכוניות חשמליות של דרג ביניים המאפשר רכישה של רכב חשמלי שאינו סיני בסכומים אלו.
תנודות המחירים בישראל
חרף הפרסומים בסין אודות התייקרות, המחירים של הדגמים המשווקים בישראל לא התייקרו נכון לשלב זה. יחד עם זאת, ביחס לאחד הדגמים של ג'ילי, עולה כי הזמנות רכבים עתידיות לא בהכרח יתבססו על המחיר שהיה נהוג עד כה.
מודל היבוא של רכבים בישראל ביחס לרכבים הסיניים
אחד הגורמים שעשויים להשפיע על מחירי הרכבים נוגע לאופן הייבוא של אותן מכוניות למדינת ישראל. זאת מאחר שחלק מהמכוניות מצויות תחת הגבלת סך המכוניות הניתנות ליבוא ודגמים אחרים אינם מצויים תחת מגבלה, כך שבעוד שרכבים בייבוא מוגבל צפויים שלא להתייקר, מכוניות ביבוא שאינו מוגבל עשויות להתייקר בכל הנוגע לגל היבוא העתידי.
אפשרות ייקור הרכבים וישראל כמקרה מבחן
לישראל ישנו תפקיד מרכזי בקרב יצרני הרכבים החשמליים הסיניים. מסיבה זו, שאלת התייקרות הרכבים היא בעלת השפעה החורגת מגבולות העלות שצפוי לשלם רוכש כזה או אחר. ישנן שתי סיבות לכך.
האחת, היא שיטת ההפצה של רכבים בישראל המבוססת על יבואני רכב אשר לרוב חפצים בבלעדיות הפצה. השנייה היא נכונות היבואנים הישראלים לממן עבור יצרני הרכב על מנת שיעמדו בתקינה האירופית. כמו כן, ישראל היא עבור יצרניות מסוימות מעין מעבדת ניסוי בדבר הפופולריות שצוברים הרכבים, טרם הפצתם במדינות אירופה.
ייקור יהפוך את הרכבים הסיניים ללא כדאיים
התייקרות אשר תוביל את יבואני הרכבים הסיניים לגבות מחיר אשר עולה על סכום של 150,000 שקל עשויות לסתום את הגולל בנוגע לאפשרות הצלחת המותגים הסיניים. ייקור המחיר של מכוניות סיניות שאינן מהוות מותג מוכר בישראל ושאינן עוברות את מבחני הריסוק של EURO NCAP, עשויה להוביל את הצרכנים אל זרועות המותגים המוכרים יותר מיפן, אירופה וקוריאה.
יעניין אתכם גם –
כל מה שרציתם לדעת על משכנתא – בקצרה
דו”ח מבקר המדינה על הבחירות – חובות המפלגות גדלו במאות אחוזים