מה זה בלוקצ'יין – המדריך היחיד שתצטרכו כדי להבין איך זה עובד

מה זה בלוקצ'יין - המדריך היחיד שתצטרכו כדי להבין איך זה עובד

סטושי נקמוטו הוא מתכנת יפני שחתום על המצאת טכנולוגיה חדשנית זו באמצעותה ניתן להותיר מאחור תהליכי בירוקרטיה ותשלומי תיווך גבוהים לגופי ניהול ופיקוח מרכזיים ולייעל תהליכים דיגיטליים באופן משמעותי. מה זה בלוקצ'יין? עכשיו נסביר לכם בדיוק מה עומד מאחורי הטכנולוגיה המהפכינית ומדוע היא מוגדרת כדבר הבא בעולם הטכנולוגיה והפיננסים.

מה זה בלוקצ'יין?

בלוקצ'יין בהגדרה המילונית שלה הינה תפיסה במחשוב המאפשרת לבצע פעילויות עסקיות אינטרנטיות בצורה מאובטחת ולאמת תנועות במערכות מידע עסקיות ללא תלות בישות ניהול מרכזית.

במקום גורמי ניהול מכילה טכנולוגיית הבלוקצ'יין בלוקים של מידע מוצפן הנאסף באמצעות שיתוף רשתי מסוג עמית לעמית.

הבלוקים מחוברים זה לזה בשרשרת כאשר כל בלוק מחובר לקודמו וכולל גיבוב ומזהה של תוכנו. מרגע שנקבע תוכן הבלוק אין אפשרות לשנותו.

הרציונל העומד מאחורי הטכנולוגייה המהפכנית

הבלוקצ'יין מאפשר ביצוע פעולות עסקיות באינטרנט ללא גורם מפקח. עד עתה היו הבנקים ערבים לערך המטבעות והשטרות הפיזיים ופיקחו על כל ההעברות הכספיות כשהם גורפים לכיסיהם סכומים מפולפלים של עמלות בזמן שכל פעולה אורכת זמן מושך יחסית.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין יוצרת רישום דיגיטלי של כל פעולה הנשמר במחשבי כלל משתמשי הרשת ללא חשיפת הזהות האישית שלהם. המידע שקוף, זמין ונגיש לכל משתמש וכולל מידע על של העברות כספים וחשבונות משתמשים. טכנולוגיית הבלוקצ'יין שומרת בקפדנות על חסיון זהותם של המשתמשים.

המידע מוצפן ברמת אבטחה גבוהה ומאוחסן כאמור בבלוק הקשור מתמטית לשרשרת הבלוקים. כל בלוק ננעל תוך פרק זמן קצוב לאחר מכן לא ניתן לשנות את התוכן בבלוק. המערכת חותמת את הבלוק דיגיטלית באופן הקשור בבלוק הקודם לפיכך נחשבת טכנולוגיה זו לבטוחה ביותר שכן כל משתמש שינסה לשנות פרטי ביצוע פעולה – יידחה על ידי המערכת.

חוליית הניהול בשרשרת הפעולות העסקיות בשיטה המסורתית ידועה כחלשה מבחינת יכולת אבטחת המידע. בבלוקצ'יין מתמעטים מאוד הסיכונים למעשי תרמית והונאות מסוגים שונים.

בנוסף, עלויות גבוהות של עמלות נחסכו באמצעות טכנולוגיה זו, דמי תיווך וכן זמן יקר של המתנה. השימוש בטכנולוגיית מאפשר ביצוע פעולות בין ארנקים דיגיטליים בחיסכון של עמלות בזמן קצר.

הבלוקצ'יין והביטקווין

מערכת הבלוקצ'יין מהווה תשתית לשימוש במטבע הדיגיטלי המבוזר המוכר: ביטקווין שהוא הנפוץ ביותר מבין המטבעות הדיגיטליים המבוססים כולם על טכנולוגיה דומה. הביטקווין תורם רבות לפופולריות של טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

בדומה לרשתות שיתוף קבצים המבוססות על טכנולוגיה של שיתוף מידע ממחשבים רבים ולא משרת מרכזי דוגמת biTorrent, כך גם פועלת הבלוקצ'יין כשהיא מבטלת את הצורך בגורם פיקוח ו"מסתדרת לבד" באמצעות מערכת שיתופית של כלל החברים ברשת.

שימושו בעולם הסחר הבינלאומי

מערכת הסחר העולמית החלה בהטמעת מערכות בלוקצ'יין למטרות ייעול תהליכים, חיסכון בעמלות וייעול תהליכי עבודה בקרב הגופים המעורבים.

שימושים נוספים 

טכנולוגיית בלוקצ'יין פותחת חלון הזדמנויות לעוד מגוון אופציות שימוש כגון: תשלום לאומנים על שימוש ביצירותיהם, ניהול זכויות יוצרים, סחר בינלאומי בחפצי אמנות וביהלומים, טכנולוגיית הצבעה אלקטרונית, אפשרות ביטול מושג התיווך בתחום הדיור והנופש ועוד.

בשורת הסיכום:

כפי הנראה טכנולוגיה זו עומדת לכבוש את השוק הפיננסי בסערה והיא מאומצת על ידי גופים שונים (גם מוסדיים ושמרנים) במטרה לתעל את יכולות השוק העסקי אף הרבה מעבר לשימוש היעיל במטבעות הדיגיטליים. בנוסף, חברות סטראטאפ רבות מפתחות תוכנות ואפליקציות בהתבססן על טכנולוגיה זו. 

יום המחר הולך להפגיש אותנו עם עולם עסקי ופיננסי יעיל, חסכוני ומהיר הרבה משהכרנו. זכרו מי היו הראשונים ללחוש על כך באוזניכם.

יעניין אתכם גם – 

קופת גמל – למה זה כלי שחשוב לדעת עליו

חישוב ימי חופשה לעובד שעתי איך תעשו זאת נכון?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *